12 september 2021 – Netwerkdag

Eindelijk is het zo ver: onze eerste netwerkdag op locatie! Wij zijn blij met alle bewegingen die we online met elkaar mochten meemaken, maar naar dit moment hebben wij enorm uitgekeken. 

De plek voor onze netwerkdag is het Heerkenshuis, Van Ginnekenweg 12 in Udenhout. Wij ontmoeten elkaar daar van 10.00 – 18.00 uur.

Programma

09.30 – 10.00 Aankomen
10.00 – 11.15 Welkom en fysiek aankomen
11.30 – 12.30 Interessante en indringende vragen aan elkaar
12.30 – 14.00 Lange lunch met wandelopties
14.00 – 16.30 Workshop naar keuze (zie hieronder)
16.45 – 17.15 Wat komt in beweging?
17.15 – 18.00 Afronding improvisatie met vuur

WORKSHOPS

Emergente dialoog (Lie van Schelven)
Steeds dringt zich de vraag op hoe we kunnen gedijen in tijden van chaos en
metacrisis. Het lijkt of het traditionele denken en het hyperindividualisme ons niet
verder gaan brengen.
Emergent Dialogue is een vorm van Dialoog die een andere manier van denken en
samen in gesprek zijn onderzoekt. Hoe nemen we deel aan het gesprek? Vaak
nemen we onszelf als uitgangspunt, met onze eigen ideeën en gedachten. Het is
nog niet zo makkelijk om radicaal open en radicaal nieuwsgierig aan een gesprek
deel te nemen. Het is wèl de manier om de Tussenruimte te verkennen: datgene
wat er tussen ons is, om ons heen is en datgene waar wij een onderdeel van zijn.
In deze Emergente Dialogue gaan we de eerste verkenning doen van de
Tussenruimte en maken we een begin om het verschil te ervaren tussen ‘ik’ en ‘mij’
en tussen ‘wij’ en een ‘groter wij’.

Jongeren in dialoog! (Rudolf Kampers)
We zadelen jongeren op met een ecologische crisis en talloze systeemfouten
(woningmarkt, jeugdzorg, onderwijs, …). Hoe kunnen jongeren hun krachten
bundelen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun toekomst? Welke rol kan de
dialoog daarbij spelen? Kunnen leerkrachten vrije ruimte creëren voor de dialoog op
school? Wat hebben ze daarbij nodig? Hoe werkt dat met ouders en hun kinderen
thuis? In deze workshop ga je een dialoogmethode ervaren – afgeleid van de
socratische methode – die overal (aan de keukentafel, in buurtcentra, op school
etc.) ingezet kan worden, zeker met jongeren.

Opstelling-dialoog (Michiel Steffelaar)
Zoals de naam al zegt, wordt in een opstelling-dialoog een opstelling gecombineerd
met een dialoog. Eerst wordt vanuit een vraag van één of enkele deelnemers een
opstelling gedaan. Nadien gaat de groep in dialoog over de inzichten die de
deelnemers door deze opstelling hebben opgedaan. De opstelling kan bijvoorbeeld
gaan over een thema, een maatschappelijke vraag of thema of nog een andere
vorm.